Ekstra Bladet
Rådhuspladsen 37
1785 København V
T/ +45 3311 1313
F/ +45 3314 1000
@/ INFO@EB.DK
EB.DK

Ekstra Bladet


12. februar 1904 udgav Politiken for første gang ”Politikens Ekstra Blad” med de seneste nyhedstelegrammer om krigen mellem Rusland og Japan. Efterspørgslen var stor, krigen blev lang – Ekstra Bladet var kommet for at blive.

I midten af 1904 blev navnet ændret til Ekstra Bladet og fra 1. januar 1905 blev avisen udskilt fra Politiken og fik egen redaktion. I 1961 blev tabloidformatet indført sammen med en fornyelse af indhold og form, og fra 1963 og frem steg oplaget kraftigt. I samme periode blev ord som ”bolighaj” og ”skrankepave” lanceret, og Ekstra Bladet manifesterede sig som samfundsrevseren og vagthunden over for magthavere af enhver art. Som første avis i Danmark bragte Ekstra Bladet i samme periode– og til stor forargelse – fotos af topløse badepiger. Siden 1987 er Ekstra Bladet også udkommet om søndagen.

Markedsposition
Ekstra Bladet er Danmarks største kommercielle nyhedsbrand, den førende tabloid og absolut førende på de digitale platforme. Vi er dagligt i kontakt med over 800.000 danskere. Ekstra Bladet har en position som Danmarks nødvendige avis og er kendt for at være fræk, respektløs og højtråbende. Ekstra Bladet er et selvstændigt og uafhængigt nyhedsmedie der dagligt har som mål at give danskerne et øjebliksbillede af aktuelle, væsentlige og fascinerende nyhedshistorier fra ind- og udland. Fokus ligger på nyhedsdækningen og afsløringer, men sport og underholdning prioriteres også højt. Hver dag, døgnet rundt, anstrenger Ekstra Bladet sig for at give læserne svar på de to spørgsmål: ’Er der sket noget?’ og ’Hvad taler folk om i dag?

Antal ansatte
Ekstra Bladet beskæftiger knap 310 mennesker på fuld tid, hvoraf 130 er journalister. De resterende er ansatte i administrative stillinger eller i kommercielle afdelinger. Distribution samt trykkeri er udskilt i selvstændige selskaber, og ansatte i de to selskaber er derfor ikke medregnet i ovenstående tal. Hertil kommer en række freelance-journalister og projekt-ansatte.


Indtægtsstruktur
Ekstra Bladets indtægter er baseret på bladsalgsindtægter (60%) og kommercielle indtægter (40%). Avisen sælges primært i løssalg, men en del salg sker via abonnement eller digitalt salg. Kommercielle indtægter stammer fra annoncesalg til alle platforme samt nye forretningsområder som f.eks. spilselskab og trafikaftaler.



 

Ledelse
Chefredaktionen består af Poul Madsen (Ansvarshavende) og Karen Bro (Chefredaktør). Ekstra Bladets kommercielle ledelse består af direktør Jan Damgaard Ring.

Ejerforhold
Ekstra Bladet er siden 1. januar 2003 blevet udgivet af JP/Politikens Hus A/S, der blandt andet udgiver Morgenavisen Jyllands-Posten og Politiken. Det hidtidige selskab Aktieselskabet Dagbladet Politiken blev samme dato omdannet til A/S Politiken Holding. JP/Politikens Hus er resultat af en fusion mellem Jyllands-Posten og Politikens Hus ved årsskiftet 2002/2003. En afgørende forudsætning for denne fusion var, at de tre aviser skulle fastholde deres ubetingede redaktionelle selvstændighed og særpræg. 

Samfundsengagement
Ekstra Bladet støtter på forskellig vis idrætslivet i Danmark, bl.a. gennem sponsorater af håndbold- og fodboldlandshold og gennem Ekstra Bladets egen skolefodboldturnering – verdens største - som vi har arrangeret siden 1961. Turneringen bidrager bl.a. til at skabe værdi for skolerne i form af øget sammenhold på tværs af klassetrin.

Ekstra Bladet er partner med Dansk Boldspil Union omkring al børne- og ungdomsfodboldsaktivitet.

I samarbejde med Dansk Idræts Forbund og Team Danmark støtter Ekstra Bladet ”Sportens Hall of Fame” som Ekstra Bladet var initiativtager til i 1992 – det tætteste vi kommer på et idrætsmuseum i Danmark.

Ekstra Bladet har skabt en række undervisningsaktiviteter, f.eks. det præmierede interaktive undervisningsmateriale ”Redaktionen” der er udviklet i samarbejde med Danmarks Pædagogiske Universitet. Eleverne får materialet via Ekstra Bladet Skole og prioriterer og producerer selv indholdet i deres avis. Ekstra Bladet påtager sig at trykke avisen i 500 eksemplarer og levere den på elevernes skole ca. to uger efter, klassen har sendt sin avis til tryk. Formålet med undervisningsmaterialet er at give eleverne en oplevelse af, hvad det vil sige at producere en avis samt en forståelse for hele den proces, der ligger bag nyheds- og avisproduktionen.

Ekstra Bladet Skole har de seneste år vundet flere priser, herunder fire førstepladser og en andenplads til INMA Awards(International Newsmedia Marketing Association). Og World Young Reader Jury Commendation.

 

Hvert år afholder Ekstra Bladet Skole større mediekonkurrencer – et tilbud til alle landets skoler i de større klasser.

I juni 2013 har Ekstra Bladet lanceret ’Tidsrejser’ – et nyt undervisningssite, der tager læseren med tilbage i tiden og fortæller gamle nyheder på en ny måde. Med afsæt i Ekstra Bladets forside kan man gå tilbage i tiden og se historiske øjeblikke beskrevet med tekst, fotos og video. Sitet er delt op i tre kategorier: Historie, Videnskab og Sport.Samlet set får man en lidt mere skæv og let fordøjelig dækning af selv de mest komplicerede emner.

Tidsrejser er udarbejdet specifikt til elever i 5. til 10. klasse og deres lærere og henvender sig bredt til flere fag.  Men alle historie-, videnskabs- og sportsinteresserede kan med fordel gå på opdagelse på sitet og få en spændende gennemgang af historien. Kun fantasien sætter grænser for, hvordan du kan bruge Tidsrejser.

Følg Ekstra Bladet Skole på ekstrabladet.dk/skole

Velgørenhed

Ekstra Bladet foretager hvert år en juleindsamling til fordel for fattige danske børn.

 

Prisuddelinger
VICTORPRISEN. Opkaldt efter Ekstra Bladets forhenværende chefredaktør Victor Andreasen. Uddeles hvert år til en eller flere personer i medieverdenen for en helt ekstraordinær indsats.. Victorprisen har blandt andet været givet til Morgenavisen Jyllands-Posten i anerkendelse af avisens forsvar for ytringsfriheden i forbindelse med Muhammed-tegningerne. Prisen består af 10.000 kr., en brosten samt et weekendophold i Silkeborg - Victor Andreasens fødeby.

MÜNSTERPRISEN
Uddeles af medarbejderne på Ekstra Bladet til en kollega, der har gjort sig gældende enten i spalterne, eller som en god kollega. Med prisen følger 4.000 kr.


POUL MADSEN
Chefredaktør (ledende)
f. 1962 / Journalist, 1988
Praktik DR / Radioavisen og DSB
German Marshall Fellow, USA 1996
Ansat siden: 2007

Tidligere stillinger:
2006-07:
ansvarshavende chefredaktør, 24timer
2001-06: journalistisk Chefredaktør, Ekstra Bladet
1999-01: redaktionschef, chef for redaktion i København, TV2 Danmark / Nyhederne
1996-99: redaktionschef, Indlandsredaktionen Odense, TV2 Danmark/ Nyhederne
1995-96: søndagsredaktør, TV2 Danmark/ Nyhederne
1994-95: redaktør, Nyhedsjournalen, TV 2 Danmark
1992-94: politisk medarbejder, TV2 Nyhederne
1988-92: journalist, med til at starte TV 2, All round reportage bl.a. tamilsagen, TV2 Nyhederne
1988: journalist, fast free lance, DR Radioavisen


poul.madsen@eb.dk